Nowoczesne rozwiązania w komunikowaniu się dostępne osobom niewidomym i słabowidzącym

W dniu 15 listopada, w Warszawie miała miejsce prezentacja projektu SeeYou dedykowanego osobom niewidomym i słabowidzącym. SeeYou to dwa, w założeniu, współgrające ze sobą elementy: smartfon oraz sieć komórkowa dla osób niewidomych i niedowidzących.

SeeYou Phone tak nazywa się smartfon w całości obsługiwany głosem. W rzeczywistości jest to aparat Google Nexus Galaxy S (stworzony przez Samsunga dla giganta z MountainView). Pracuje on pod kontrolą specjalnie zmodyfikowanego systemu operacyjnego Android w wersji 4.1/4.2 (nazwa kodowa Jelly Bean). Owa modyfikacja polega na tym, że klasyczny interfejs ?androidowy? (ekran główny, menu, ikony) został zastąpiony w całości interfejsem głosowym. Twórcom przyświecała bowiem jak największa prostota obsługi. Dla przykładu, wystarczy dwukrotnie stuknąć w ekran urządzenia, aby odezwał się głos ?SeeYou, w czym mogę pomóc??. Wówczas wypowiadamy odpowiednią komendę, np. ?Pogoda?. Po chwili uzyskujemy głosową informację o aktualnych warunkach pogodowych i prognozie w naszej lokalizacji. Jeśli chcemy do kogoś zadzwonić, wystarczy powiedzieć komendę ?Zadzwoń?. SeeYou zapyta nas czy wybrać numer z kontaktów czy też mamy go podyktować. Sterowanie głosowe odbywa się bowiem na linii klient (nasz telefon) serwer (tzw. chmura platformy SeeYou) na którym wykonywane są wszystkie operacje i przesyłane są z powrotem do naszego telefonu już jako wynik (np. dane pogodowe). Tak więc do korzystania z urządzenia niezbędne jest stałe połączenie internetowe. Jeśli natomiast nie wiemy w jaki sposób możemy zapytać SeeYou, wystarczy wypowiedzieć komendę ?Pomoc? a odczytane zostaną nam wszystkie dostępne możliwości. W podobny sposób, za pomocą komend głosowych możemy podyktować i wysłać sms?a lub e-maila, umieścić wydarzenie w kalendarzu, poprosić o podanie aktualnego czasu czy zapytać SeeYou o lokalizację np. najbliższej kwiaciarni. Informacje geograficzne pobierane są z usługi Map Google. Dostępne są również funkcje społecznościowe – można więc podyktować wpis na Facebooka czy Twittera oraz mieć możliwość odczytania wiadomości przysłanej nam przez kogoś ze znajomych. Za SeeYou Phone trzeba będzie zapłacić 2 500,00 zł. Jeśli uwzględnimy prostotę obsługi, a za razem zaawansowanie, innowacyjność i unikatowość takiego rozwiązania to wydaje się ona w miarę dostępna.

SeeYou Mobile to nazwa sieci komórkowej – drugiego elementu w projekcie SeeYou. Jest to operator wirtualny, którego partnerem i użyczającym swoją infrastrukturę jest sieć Orange. Ponieważ obsługa interfejsu głosowego telefonu opiera się na stałym połączeniu internetowym z chmurą, dlatego też w ramach sieci komórkowej SeeYou oferowane abonamenty bazują przede wszystkim na pakietach internetowych (150, 300 oraz 1000 MB miesięcznie, w cenach odpowiednio: 38,00, 57,00 i 76,00 zł.). Ciekawą usługą w ramach abonamentu jest możliwość skorzystania z pomocy asystenta (typu consierge) w call-center SeeYou, który może dla nas zarezerwować wizytę u lekarza, kupić bilety lotnicze czy udzielić wskazówek, gdy się gdzieś zgubimy (operator widzi naszą aktualną lokalizację za pomocą wbudowanego w smartfon GPS?a oraz funkcjonalość oferowaną w ramach platformy SeeYou).

Kolejne rozwiązanie dla niewidomych to telefon SeeYou Phone Opiekun.

Jest to normalny telefon wraz ze specjalną aplikacją. W aplikacji można sprawdzić, w jakim miejscu znajduje się osoba niewidoma, której możemy udzielić pomocy np. w dotarciu do konkretnego miejsca, czy zrobienia zakupu w sklepie.

Abonenci SeeYou Mobile korzystający z SeeYou Phone otrzymają nowe funkcjonalności bezpłatnie. Aktualne możliwości SeeYou Phone obejmują:

a) Funkcje telefoniczne:

– Dzwonienie – odbieranie i wykonywanie połączeń głosowych

– Kontakty – dodawanie, modyfikowanie i usuwanie kontaktów z książki

adresowej

– SMS – pisanie, wysyłanie i odbieranie wiadomości tekstowych

b) Funkcje organizacyjne:

– Zegarek

– Alarm/Budzik

– Kalendarz – dodawanie wydarzeń

– Notatki głosowe – tworzenie notatek głosowych i zmiana ich formatu na

tekst

– Pogoda – możliwość sprawdzenia pogody dla wybranej lokalizacji

c) Funkcje internetowe:

– Przeglądarka www – kanały RSS

– E-mail – tworzenie, wysyłanie i odbieranie wiadomości

– Facebook – publikowanie postów, odczytywanie tablicy

– Twitter – publikowanie tweetów, odczytywanie tablicy Wikipedia

d) Funkcje nawigacyjne:

– Piesza nawigacja GPS – obsługiwana głosowo

e)Funkcje specjalistyczne:

– Lupa elektroniczna – funkcja lupy z regulacją powiększenia oraz opcją

zamrażania obrazu

– Połączenie alarmowe

– Połączenie z asystentem – usługa concierge, dla abonentów SeeYou

Mobile

– Aplikacja Opiekuna – umożliwia lokalizację telefonu podopiecznego

Informacje o telefonie:

– Bateria

– Stan Internetu

– WiFi

– Wirtualna klawiatura – uproszczona i intuicyjna klawiatura, w pełni

udźwiękowiona

– Szybkość mowy – możliwość zmiany ustawień

– Dzwonek

Zespół programistów SeeYou pracuje również nad kolejnymi

funkcjonalnościami, takimi jak: MMS, Kalkulator, Stoper, Tłumacz,

Przeglądarka internetowa, Radio, Odtwarzacz MP3, YouTube, OCR,

Rozpoznawanie kolorów, przedmiotów i twarzy, Smartphone jako stanowisko

pracy, Płatności NFC.

Wszystkie aktualizacje SeeYou Platform oraz nowe aplikacje będą

dostępne za darmo dla klientów sieci SeeYou Mobile oraz w promocyjnych

cenach dla użytkowników SeeYou Phone.

Specyfikacja techniczna:

– System operacyjny – SeeYou Platform w oparciu o Google Android

– Sieć – Quad-band GSM: 850/900/1800/1900 MHz Tri-band HSPA

(HSDPA 7,2 Mbps, HSUPA 5,76 Mbps): 900/1700/2100 MHz

– Łączność – Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, Bluetooth 3.0, microUSB v2.0 (High-

Speed), Near Field Communication (NFC)

– Procesor – Cortex A9 Dual-core 1.2GHz

– Pamieć – 16 GB

– Wyświetlacz – 4.65? HD Super AMOLED, wygięty

– Wymiary – 135,5 x 67,9 x 8,9 mm

– Waga – 135 g

– Kolor – ciemny tytanowy

– Bateria – Li-Ion 1750 mAh (rozmowa do 840 min. w 2G lub 400 min. w

3G, oczekiwanie do 713 h w 2G lub 427 h w 3G)

W zestawie znajdują się również słuchawki oraz ładowarka.

INSTRUKCJA OBSŁUGI (dotyczy wersji oprogramowania 1.0):

MENU GŁÓWNE (uruchamianie aplikacji)

1.1. Pomoc

W telefonie SeeYou dostępna jest komenda głosowa Pomoc. Działa ona

na każdym etapie pracy z telefonem – menu główne

1.2. Zadzwoń

1.3. Kontakty

1.4. SMS

Aby wysłać krótką wiadomość tekstową użyj komendy SMS. Po

uruchomieniu aplikacji dostępne są komendy głosowe NOWA, CZYTAJ,

ZAMKNIJ, POMOC.

NOWA – Po wypowiedzeniu tej komendy rozpoczniesz tworzenie nowej

wiadomości SMS. Telefon sam przeprowadzi Cię przez ten proces. Dialog

wygląda następująco.

Telefon: sms wybierz czynność, którą chcesz wykonać. <BIP>

Użytkownik: NOWY <BIP>

Telefon: Czy chcesz wybrać kontakt z książki adresowej? <BIP>

Użytkownik: tak <BIP>

Telefon:

1.5. Kalendarz

1.6. Notatnik

1.7. Email

1.8. Facebook

1.9. Twitter

1.10. Godzina

1.11. Data

1.12. Bateria

1.13. Aktualizacja

1.14. Klawiatura

1.15. Połączenie alarmowe

1.16. Połączenie z asystentem

Celem otrzymania dodatkowych informacji dotyczących funkcjonowania i zakupu telefonu typu Smartfon sterowanego głosem prosimy o kontakt z Polskim Związkiem Niewidomych Okręg Lubelski
tel. 81 441 53 25 lub 26

Kategorie: Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.